Møte i Studieutvalget 15. januar 2016

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Tom Andersen (IBV), Tom Lindstrøm (MI), Jens Jahren (Geo), Harald Thidemann Johansen (FAI), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Robin Orre Svennungsen (studentrepresentant), Solveig Kristensen (MN), Dag Langmyhr (IFI), Hanne Sølna (MN), Inge Christine Borge (MN), Frode Hansen (ITA), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fraværende: , Hege S. Christensen (Farmasi), Annik Myhre (Geo), Morten Østigård (studentrepresentant), Ina Kullmann (studentrepresentant)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Informasjonssaker v/Solveig Kristensen

Solveig informerte fra instituttledermøtet 14/1, der tre saker som gjelder programrevisjonen var oppe:

1: Innføring av ny masterportefølje. Det var ingen motstand på instituttledermøtet mot at vi utsetter innføring av masterporteføljen til 2018. Fakultetet støtter innføring av master i 2017 for de programmene som tydelig ønsker dette. Foreløpig har vi ikke fått signaler om at noen av programmene ønsker innføring i 2017, med mulig unntak av Computional Science. Solveig skal i dialogmøter om master-CS-programmet i dag 15/1, og her skal de bl.a. diskutere innføringstidspunkt og institutttilhørighet for programmet. 

2: Programnavn. Fem av programnavnene i den nye bachelorporteføljen er fortsatt ikke bestemt. Programmene dette gjelder, er Geofysikk og klima(systemet), Materialvitenskap (energi) og nanoteknologi, Elektronikk(, informatikk) og (data)teknologi, Matematikk og anvendelser og Informatikk: økonomi og ledelse. Se komplett liste over navneforslag, med forslag til endringer, i referat fra instituttledermøtet i høyre marg. Instituttene skal nå diskutere navnene innad og melde tilbake til studiedekan innen 21/1. I diskusjonen som fulgte i STUT, kom navneforslagene "Matematikk og beregninger" og "Informatikk: digital økonomi" opp. Det ble dessuten kommentert at det er uheldig om ord som "informatikk" bare kan brukes i programnavn ved IFI, og ikke ved andre institutt. Solveig tar denne innvendingen med videre i diskusjonen med instituttene. Solveig og Hanne Sølna skal i løpet av neste uke ferdigstille et styrefremlegg om ny programportefølje, og  det er en fordel om de endelige programnavnene er så  klare som mulig.  

3: Opptaksrammer. Se forslag til studieplassfordeling for 2017 for bachelor-programmene i referat fra studieledermøte. Solveig understreket at det instituttene får av penger for studieplasser på hvert program, er basert på hvor mange studiepoeng instituttet opparbeider, uavhengig av om instituttet er vertsinstitutt for programmet eller ikke.

Instituttledermøte 14.01.16

2 – Felles forside for master

Dette er en sak studieutvalget, ifølge referat fra 26/6 2015, skal følge opp. Dette har foreløpig ikke blitt gjort, og vi tar nå saken opp, etter påminnelse fra Jaan Roots og Eli Hole. Jaan og Eli har laget forslag til forsidemal for master med utgangspunkt i DUO-malen som ligger ute på nettsidene til UiO (se høyre marg). Studieutvalget diskuterte forslaget til mal. Det ble ytret ønske om at studieretningene kommer opp på forsiden. Det ble også kommentert at det er viktig med informasjon om hvorvidt det er en lang eller kort masteroppgave (60 eller 30 studiepoeng) på forsiden. For tverrfaglige oppgaver, ble studieutvalget enige om at instituttet der oppgaven er utført står først, mens vertsinstituttet/-instituttene står til slutt. Det er bare UiO-logoen som skal stå på forsiden. Eventuelle samarbeidende institusjoner skal nevnes i innledningen. Informasjon om veileder skal ikke stå på forsiden. Kommunikasjonsgruppenlager mal til masterforside med utgangspunkt i ønskene som kom inn fra studieutvalget. I malen ligger også føringer for valg av fonter osv. Malen sendes til studieutvalget og blir også lagt ut på nett. Det ble kommentert at denne malen må fungere også for studenter som bruker LaTex i masteroppgaven. Master-malen gjelder som mal for MN-oppgaver som blir levert fra og med vårsemesteret 2016. 

[Etter møtet kom det forslag fra Frode Hansen om engelsk forsidemal (se høyre marg). Innspill på denne malen sendes til kommunikasjonsgruppen].

Forsidemal-master

Forsidemal-master-engelsk

3 – Plan for leveringer i vårsemesteret med presisering av tidsfrister og bestillinger.

Arbeidet med programrevisjonen i InterAct er nå kommet til en fase der program og emner skal konkretiseres utfra frister og bestillinger i tidsplanen. Det er mye aktivitet i komiteene, og det ble på møtet etterlyst en konkretisering av hva som skal leveres når. En slik konkretisering, med maler for utfylling, vil bli sendt ut til studieutvalget i løpet av dagen i dag, 15/1, eller tidlig neste uke.  [Hanne Sølna sendte den 18/1 ut bestillingen på e-post med emnet "InterAct og programrevisjonen: hovedprosesser og bestillinger". Maler for utfylling som fulgte e-posten, ligger i margen til høyre. E-posten beskriver fem prosesser som på kort sikt blir sentrale for arbeidet med programrevisjonen]:

1 - Tilbakemelding til instituttene på lubene for bachelorprogrammene. Tilbakemeldingene blir sendt i løpet av 1 - 2 uker.

2 - Revisjon av tidsplan. Dette vil bli diskutert på et felles STUT/STUA-møte 29/1.

3 - Presisering av hva som skal leveres for henholdsvis bachelor og master til 15/2 2016. Notat med konkrete bestillinger og maler for utfylling ligger i høyre marg.

4 - Navnsetting av bachelorprogrammene. Dette følges opp i instituttledermøtet og behandles endelig i dekanat (se sak 1).

5 - Notat om programrevisjonen til universitetsstyret har frist 1. april 2016. Instituttene får dette notatet for kvalitetssikring siste del av februar.

InterAct-gruppen oppfordrer til å ta kontakt om noe fortsatt er uklart.

Maler, bestilling 15.02.16
4 – Runde med status på opprettelse og mandat for emnekomiteer. 

Den 8. januar ble det sendt en e-post fra InterAct-gruppa til instituttene med bestilling om oppretting av emnekomiteer (se høyre marg). Vi ba om at struktur/oppbygning av komiteene samt informasjon om medlemmer var på plass til møtet i dag, 15/1. Vi tok en runde rundt bordet der utdanningslederne redegjorde for status på emnekomiteene: 

KI: Må ha en dialog med IBV om emnekomité(ene) for biokjemi-emner. 

Geo: Må i dialog med KI om emnekomité for KJM1100.

IFI: Kommer til å bytte prefiks og nummer på alle sine emner. Rett og slett fordi de ikke har flere nummer igjen. Dette blir  sak på STUA/STUT-møte 29/1.

ITA: Ønsker å ha masterstudenter inn i komiteene. InterAct-gruppa ser ikke at det er noe i veien for dette.

Bortsett fra punktene over, ser det ut til at instituttene har fullført arbeidet med å opprette emnekomiteer utfra føringene i e-posten. Tilbakemeldingene fra utdanningslederne om hvordan medlemmene er fordelt i de ulike komiteene, vitner dessuten om at  instituttene jobber med å ivareta helheten i emneporteføljen både vertikalt og horisontalt. Det er også positivt at flere av utdanningslederne melder om fokus på studentaktiv læring i emnekomiteene. Når det gjelder dette siste punktet, kommer det klare retningslinjer/bestillinger fra InterAct-gruppen (se pkt. 3 fra e-post, sak 2).

E-post, emnekomiteer 08.01.16
Publisert 27. jan. 2016 16:38 - Sist endra 27. jan. 2016 16:40