STUT-møte 26. januar 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, Anders Malthe-Sørensen, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer
  • Vi gratulerer Tone Gregers (KURT) med Olav Thon-prisen for undervisning 2022
  • Det er bestemt at det blir halv kapasitet i eksamenslokalet Silurveien 2 denne våren. Helge E. Kleivane informerte om saken. Eksamensgruppa/IT i utdanning har laget en fremgangsmåte for hvordan vi kan forsøke å få eksamenskabalen til å gå opp også med halv kapasitet. Midtermin-eksamener i mars kan avvikles som planlagt med noen mindre justeringer, men for avsluttende eksamener (særlig i mai og juni) trenger vi å starte en dialog med instituttene om hvilke eksamener som ev. kan gjøres om til hjemmeeksamen eller muntlig. Det kommer en e-post om fremgangsmåten (går til alle studieadministrative pluss utdanningsledere) i morgen. [Se e-posttekst i margen]. 
  • FI meldte inn en sak om timeregnskap til instituttkvarteret. 
  • Knut Mørken viste til sak på om USN sin underviserundersøkelse fra STUT-møte 19/1 22. Vi ble enige om å ikke sende undersøkelsen til underviserne. 

Halv kapasitet Silurveien 2

 

 

Sak 2: Studenttiltak IFI

Joshi orienterte om studenttiltak ved IFI H21 og V22 i forbindelse med pandemien. Se detaljer i presentasjon i høyre marg. 

I diskusjonen som fulgte nevnte FI at instituttet ønsker å holde et fagseminar for 2020-studentkullet, der de gir tips til studieteknikk etc. FI ser at 2020-kullet ikke har fått den samme faglige oppfølgingen som tidligere kull.  

Studenttiltak IFI H21/V22
Sak 3: Utdanningsportefølje

Knut innledet. Universitetsledelsen satte våren 2020 ned en arbeidsgruppe som skulle drøfte UiOs rammer og vilkår for kvalitetsutvikling og fagfornyelse. Arbeidsgruppen startet med revisjon av kvalitetssystemet, og fortsatte å med å se på UiOs forvaltning og utvikling av utdanningsporteføljen. Det er nå skrevet en rapport om UiOs utdanningsportefølje som ble sendt til utdanningsledere før møtet, og som UiO ønsker tilbakemelding på innen 7. februar 2022. UiO ønsker korte og konsise innspill. Saken skal opp i universitetsstyret i mars. Arbeidet skal munne ut i et
policydokument knyttet opp mot Strategi 2030. Se detaljer i rapport og høringsbrev i margen. Vi tok imot innspill på rapporten fra utdanningslederne:

  • FI etterlyste status for enkeltemnestudentenes eventuelle plass i en ny utdanningsportefølje.
  • FAI etterlyste muligheten for å ev. få egne emner inn som del av Honours-programmet. FAI trakk også fram Sampraks (Sammen i praksis), som er et tverrfaglig praksistilbud som tilbys studenter som går i de siste årene på medisin, psykologi, klinisk ernæring, farmasi, avansert geriatrisk sykepleie og odontologi. FAI blir oppfordret til å melde inn på e-post om ev. hindringer som vanskeliggjør det faglige samarbeidet i dette praksistilbudet
  • IFI påpekte at slik tverrfaglighet som rapporten etterlyser, krever administrative ressurser. Følger det slike ressurser med satsingen, eller vil det bli mer jobb på de som allerede jobber med administrasjon på instituttene? IFI påpekte også at det er litt uheldig timing at dette prosjektet kommer midt i en pandemi når vi har andre utfordringer å jobbe med (f.eks. har Silurveien igjen halvert kapasiteten). En annen utfordring er at de administrative systemene ikke er rigget for den fleksibiliteten vi ønsker i utdanningene våre. F. eks: Det er ikke mulig å sette opp prioritet for studenter på venteliste i FS. IFI påpekte også at tverrfaglige program på MA og PHD ofte krever at studentene må ta grunnleggende emner fra andre fagområder, og dette er ikke systemet/regelverk rigget for.    
  • ITS påpekte at det kan være problematisk å skulle ha mange studiepoeng fra ulike fagområder inn i ett studieprogram. Hvert fagområde/hver gruppe av studiepoeng vil kreve presist definerte forkunnskaper
  • KI understreket også at tverrfaglighet krever mer administrative ressurser og trakk frem at planlegging av timeplan trolig vil bli enda mer krevende. 
  • IBV tror det blir utfordrende å skulle innføre små emner på under fem studiepoeng. IBVs utdanningsleder har selv erfaring med å undervise i seks ulike emner på ett semester, og dette er svært krevende.
  • Geo sa seg enig i momentene de andre instituttene har trukket frem.
  • Tone Gregers (KURT) påpekte at Lep-programmet ikke er nevnt i rapporten selv om dette er det største tverrfaglige programmet på hele UiO.
  • MI sa seg også enig i poengene som de andre instituttene hadde trukket frem.
  • ITA understreket at enkeltemnestudenter ofte krever mye ressurser og oppfølging fordi de ofte ikke har de grunnkunnskapene de trenger for å ta ITAs emner.
  • Anders Malthe-Sørensen (CCSE) mener de tverrfaglige programmene treffer godt mtp eksterne søkere og trakk frem Honours-programmet som eksempel: 50 % prosent av studentene på programmet kommer fra utenfor UiO. Disse søkerne har oppgitt at de ikke ville søkt seg til andre program ved UiO enn Honours-programmet. 
  • MNSU hadde ikke mer å tillegge til diskusjonen men sender ev. innspill på e-post. 

Knut Mørken oppsummerte og oppfordret utdanningslederne til å sende ytterligere innspill på epost til ham eller Hanne etter møtet, om noe skulle dukke opp. MN sender innspillene videre til UiO før 7/2. Det vil komme et nytt og mer detaljert dokument fra UiO etter den 7/2 som beskriver utdanningsporteføljen og videre prosess. Her vil UiO dessuten hente inn de "offisielle" høringssvarene fra fakultetene om utdanningsporteføljen. Vi tar opp saken på nytt i STUT i den sammenheng. 

Rapport portefølje

Høringsbrev portefølje

Sak 3: Ny kandidatundersøkelse

I forbindelse med de periodiske programevalueringene og eksternpanelet, har det kommet spørsmål om hvorvidt vi bør ha en ny kandidatundersøkelse.

Studiewebredaktør Hilde Omberg orienterte. NIFU holder omkring hvert fjerde år kandidatundersøkelse for uteksaminerte kandidater på BA-, MA- og PHD-nivå. Svarprosenten er ca. 38%. Undersøkelsen gir oss svar helt ned på programnivå. Siste undersøkelse er fra 2018. Se detaljerte resultater fra undersøkelsen i lenken i høyre marg.

IFI spurte om tallene for masterstudenter i jobb sammenlignet med bachelor og PHD. Disse tallene er lagt inn i slide 5 i presentasjonen i margen

Vi ble enige om at det foreløpig ikke er nødvendig med en ny kandidatundersøkelse. Om noen oppdager interessant områder der vi ønsker data, men som ikke er dekket av undersøkelsen, meld fra til MN, så melder vi videre.

Ellers kan hvert institutt be om sine instituttrapporter fra Yvonne Halle. Der vil de f.eks. få svar på hvilken bransje egne kandidater jobber i – helt ned på programnivå der det er nok respondenter.

Kandidatundersøkelsen 2018
Sak 5: Instituttkvarteret

Det ble ikke tid til FIs sak om timeregnskap til instituttkvarteret. Vi tar saken på neste STUT isteden. 

 

 

 

 

Publisert 31. jan. 2022 18:53 - Sist endra 31. jan. 2022 18:53