Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg
Sak |
Tema |
Sakspapirer |
---|---|---|
Sak 1:Orienteringer |
Det ble kommentert at ikke alle ansatte har fått med seg lanseringen av GPT UiO. Vi ble enige om at MN komponerer en e-post om GPT UiO som vi sender til utdanningslederne. IFI kommenterte at de generelt jobber mye med hvordan de skal møte AI/chatGPT, og at de planlegger et instituttseminar om saken. Vi tar et eget STUT-møte om denne saken etter at IFI har hatt sitt seminar. |
|
Sak 2: Læringsmiljøundersøkelse LeP |
ILS har gjennomført en læringsmiljøundersøkelse i Lep-programmet. Tone Gregers (KURT) presenterte resultatene fra undersøkelsen. Se detaljer i presentasjonen til høyre. Et sentralt spørsmål er hvorvidt Lep-programmet har for mange studieløp, og om det hadde vært fornuftig å kutte i antallet. I diskusjonen som fulgte kom det spørsmål om man i Lep-programmet kan åpne for at studentene i større grad selv kan sette sammen studieløp. Det ble kommentert at dette nok er vanskelig fordi det antakelig vil komplisere timeplanleggingen av programmet ytterligere. Det ble også kommentert at det vil være interessant å se på muligheter for et studieløp med informatikk om det skal gjøres endring i studieløpene. |
Læringsmiljø Lep |
Sak 3:
Opptaksrammer og SFM |
Anne Aeen-Stockdale og Ellen Grøholt orienterte om SFM-opptaket for 2024 (det internasjonale masteropptaket med tidlig søknadsfrist). Se detaljer i presentasjonen i margen |
SFM-opptak 24 |
Sak 4: Oppfølging av Tøyen-seminaret |
Knut Mørken presenterte oppfølging (med tiltak) av Tøyen-seminaret som vi hadde før sommeren. Se presentasjon til høyre. Et av oppfølgingspunktene som er foreslått i presentasjonen er en "LUB-dugnad", dvs. en oppdatering av læringsutbyttebeskrivelsene, som start på revisjon av programmer og emner. Utdanningslederne kommenterte at emnelubene ble oppdatert med InterAct i 2017 og håper det i denne omgang er tilstrekkelig å oppdatere program-lubene. Programlubene er dessuten viktige mtp rekruttering, og dette er nok et argument for å i denne omgang fokusere på programlubene. |
Oppfølging av Tøyen-seminaret |
Sak 5: Instituttkvarteret |
Frode K. Hansen (ITA) meldte en sak. Frode blir kontaktet av studenter som lurer på om det er OK å bruke chatGPT til å skrive masteroppgave. Dette spørsmålet er bare ett av flere spørsmål om studenters bruk av AI og chatGPT og hvilke konsekvenser bruken av slike verktøy ev. skal ha. Her skjer utviklingen veldig raskt, og det er vanskelig å kunne tilby overordnede retningslinjer. STUT kommer til å kalle inn til et temamøte om saken så snart vi kan (se pkt. 1). |