Møte i Studieutvalget 11. jan. 2017

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Hanne Sølna (MN), Tom Andersen (IBV), Kristian Prydz (IBV), Kristian Ranestad (MI), Yvonne Halle (MN), Frode Hansen (ITA), Morten Østigard (studentrepresentant), Karianne S. Lilleøren (Geo), Gro Smistad (FAI), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Arnt Inge Vistnes, Anja Maria Aardal (studentrepresentant), Andreas Tandberg (MN, referent). 
 
Fravær: Stian Løvold (ITS)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Tidsplan InterAct

Yvonne Halle presenterte den nye tidsplanen for InterAct som gjelder fra januar 2017 (se presentasjon og tidsplan i margen). Når det gjelder BA-portefølje og innmelding av emner til 15/4 2017, understreker vi at dette gjelder 2.- og 3.-årsemner. 1.-årsemnene til de nye bachelorprogrammene er allerede meldt inn og publisert.

I arbeidet med å utarbeide nye/endrede emner, skal instituttene bruke "emneskjemaet" som ligger ute på For ansatte-sidene (versjonen er oppdatert) sammen med retningslinjer for utfylling (se høyre marg). Arbeidet med emneutvikling blir et eget punkt/gruppearbeid på Interacts ledelseseminar den 9/2 2017 (se program i marg). I dette gruppearbeidet kommer også nye læringsformer og vurderingsformer til å bli et tema.

Arbeidet med emner på bachelor (2. og 3. år) må sees i sammenheng med sentrale masteremner, som også må meldes inn på emneskjema til 15/4 2017. Det er opp til instituttene å definere de sentrale masteremnene, men det kan for eksempel dreie seg om emner som er klonet til master, emner som er obligatoriske i masterstudiene, emner som mange studenter tar, eller emner som brukes i flere programmer. Husk å tenke på alle tre nivåer, da emner som er klonet mellom bachelor og master, ikke også kan klones til ph.d.

Det har blitt uttrykt bekymring fra instituttene om at det kan bli vanskelig å få både 2.- og 3.-årsemner til BA-programmene og sentrale masteremner klare til fristen den 15/4. Instituttene blir oppfordret til å prioritere blant masteremnene og å arbeide med å få ferdig de sentrale emnene i første omgang, for å kunne se emnene på de to (tre) nivåene i sammenheng. Siste frist for publisering av alle masteremner er 1/10 2017.

MN har generelt mange små emner, og det blir viktig å etter hvert utforme retningslinjer for hvilke kriterier som skal til for at noe skal kunne kalles et eget emne. Her blir det viktig å se på mulighet for å slå sammen emner med stor grad av faglig overlapp mot hverandre. Solveig ønsker seg en opprydding i masteremner, men ikke nå.

Knut Mørken har sendt ut en oversikt med utkast til engelske og norske navn på alle MA-program (se høyre marg). Utdanningsledernes frist for å melde tilbake med eventuelle endringer er tirsdag 17/1.

Tidsplanen for InterAct skal opp på instituttledermøtet torsdag 12/1 og senere på kontorsjefmøtet.

Presentasjon tidsplan

Tidsplan InterAct V17

Emneskjema

Retningslinjer emeskjema

Ledelsesseminar – InterAct

Utkast til navn MA

 

2 – Studiedekan orienterer

MN står overfor noen utfordringer når det gjelder statistikkundervisningen på begynnernivå. De ulike Instituttene får ikke alltid det tilbudet de ønsker, blant annet fordi statistikkmiljøet ikke har ressurser til å levere tilpassede kurs til alle fagmiljøene som ønsker det.  Arne Huseby og Knut Liestøl er med i en arbeidsgruppe som skal arbeide med å løse dette.Blant annet bør vi se på om det er noen potensielle synergieffekter mellom fagmiljøer som vi ennå ikke har  utnyttet, eksempelvis mellom FAI og IBV.

Per i dag er det ett biokjemiemne på KI og ett på IBV, med 7 studiepoeng overlapp mot hverandre. Disse to emnene bør kunne samordnes til ett emne, og om ikke, bør det foreligge en begrunnelse for hvorfor det skal fortsette å være to emner. 

MN ønsker å finne ut hva slags innvirkning læringsmiljø-initiativene våre har på frafallsstatistikken, og vi oppretter nå et prosjekt på fakultetet for dette. Kan statistikkverktøyet Tableau hjelpe med dette? Det kommer mer informasjon om dette prosjektet etter hvert.

IBV lager ikke et eget fysikk-emne til sitt nye bachelorprogram, men bruker FYS1001

Arbeidsgiverundersøkelsen er publisert. NIFU har på vegne av UiO utført undersøkelsen blant et utvalg arbeidsgivere for å finne ut hvem som ansetter kandidater fra UiO eller andre læresteder, og hvorfor. Lenke blir sendt ut, men vi kommer til å legge ved en kommentar. NIFU har fremstilt statistikken slik at det ser ut som om arbeidsgiver mener kandidater med realfag skårer lavt på generiske ferdigheter, og dette ønsker MN å kommentere.

Vi jobber med å lage et forberedende digitalt nettkurs knyttet til førsteårsundervisningen for kandidater som ikke har R2. Det er ennå ikke avgjort  om vi skal vi ha en påmeldingsfrist for kurset eller om studenter skal kunne ta kurset når det ønsker. Mer informasjon om denne saken kommer. IBV innfører R2-krav fra 2019. KD opererer foreløpig i sine skriv med en formulering om at “alle realfag krever R2”. Det skal komme et nytt brev fra KD om R2-kravet, og MN følger saken videre.

MN har nå igangsatt et prosjekt der vi evaluerer masteroppgavene våre og karaktersetting. Helge Engseth Kleivane og Øystein Bergkvam jobber ved MN med dette. Det er viktig at vi evaluerer internsensorordningen vår, ordningen der det ble foreslått at alle institutt oppretter en "pool" av interne sensorer som sammen med ekstern sensor bytter på å sensure masteroppgaver (se Karakterfastsetting masteroppgaver – nye retningslinjer). Alle institutt har per i dag en slik "pool" av internsensorer bortsett fra IFI, og vi ønsker å finne ut om dette skaper forskjeller i karaktersettingen.

UiOs eksamensfabrikk i Silurveien utvider til 670 plasser, og vi får nå særskilt tilpassede tilretteleggingsplasser og enerom.

Studentene ønsker automatisk begrunnelse på eksamenskarakterer. MN starter et pilotprosjekt der vi utrederer saken, og der vi ser på hvordan Inspera og digital eksamen ev. kan hjelpe med dette. Vi kommer til å spørre Carl Henrik Gørbitz om å delta i et slikt prosjekt. Andreas Tandberg og Helge E. Kleivane tar dette videre med Carl Henrik.

Det er nå kommet ny utdanningsleder på Institutt for geofag. Vi ønsker Jon Ove Hagen velkommen til Studieutvalget. Karianne S. Lilleøren blir vara for Hagen.

Solveig Kristensen var 10/1 i møte i Utdanningskomiteen. En hyggelig melding er at MN er eneste fakultet ved UiO som scorer bedre på læringsmiljø enn landsgjennomsnittet. Se saksliste i høyre marg. Referat blir lagt ut når det er klart. 

Våre fagområder i Universitets- og høgskolerådet har tidligere vært fordelt over to ulike utvalg, men er nå samlet i én ny fagstrategisk enhet, UHRMNT.  Solveig er nestleder, mens Roger Midtstraum fra NTNU leder utvalget. Utvalget jobber for tiden med MNT-konferansen 31. mars.

 

Saksliste Utdanningskomiteen 19/1

3 – Studiestart

Koordinator for studiestart, Ingrid Sand, ga Studieutvalget en innføring i studiestart ved MN, viste hvilke initiativ vi har igangsatt og hvordan studiestart går inn i InterAct-satsingen (se presentasjon i høyre marg). Vi tok en runde blant utdanningslederne for å høre hva de forbinder med studiestart. Vi ble enige om at vi bør tydeliggjøre på forhånd hva utdanningslederne skal diskutere i forbindelse med studiestart og bestemte oss for å ta opp igjen saken og invitere Ingrid inn i Studieutvalget snarlig. 

Studiestart

 

 

Publisert 18. jan. 2017 21:24 - Sist endra 11. mars 2020 14:53