På denne siden finner du elevøvelser som vi har brukt på kurs i etter- og videreutdanning av lærere, og på kurs for lektorstudenter. Noen av elevøvelsene har vi laget selv, andre har vi hentet fra andre kilder.
Øvelsene er sorter under gjeldene kompetansemål for naturfag etter 10. årstrinn, etter Vg 1, Biologi 1 og Biologi 2 i følge læreplanene i naturfag (NAT01‑04) og biologi (BIO01‑02). De ligger som word-filer så de skal være enkle å tilpasse. Du kan også se de samlet i denne mappen.
HMS i forbindelse med elevforsøkene
For blant annet å utforme risikovurderinger til de ulike elevforsøkene anbefaler vi å bruke nettressursen CheSSE - Chemical Safety in Science Education for å finne informasjon om merking, oppbevaring og bruk av kjemikalier, avfallshåndtering, regler og ansvar på naturfagsrommet, samt en mal for selve risikovurderingen. Chesse.org er utviklet av Skolelaboratoriet for kjemi og Naturfagssenteret på Universitetet i Oslo i forbindelse med et internasjonalt samarbeid.
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- bruke og lage modeller for å forutsi eller beskrive naturfaglige prosesser og systemer og gjøre rede for modellenes styrker og begrensninger
- Fangst gjenfangst - inkludert en utforskende variant
- beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- sammenligne celler hos ulike organismer og beskrive sammenhenger mellom oppbygning og funksjon
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet
- Fotosyntese vannplanter - inkludert en utforskende variant
- Fotosyntese spinat
- Fotosyntese spinat - utforskende
- Fotosyntese og vannets surhet - utforskende
- Anaerob celleånding hos gjær - optimal sukkerkonsentrasjon
- Anaerob celleånding tørrgjær og gjær for søte deiger
- Celleånding i gjær - utforskende
- Fotosyntese og celleånding
- Kalkskall og forsuring
- sammenligne nervesystemet og hormonsystemet og beskrive hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene
- Dybdesyn
- Temperaturforskjeller - inkludert en utforskende variant
- Kan vi lure smakssansen?
- Knerefleksen
- Pupillerefleksen
- Reaksjonstid knyttet til berøring
- Reaksjonstid knyttet til syn
Kompetansemål etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
- beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
- gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi
Kompetansemål etter biologi 1
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- planleggje og gjennomføre undersøkingar, samle, behandle og tolke data, og presentere resultat og funn
- utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi
- utforske korleis dei taksonomiske kriteria har endra seg i tråd med den teknologiske utviklinga, og samanlikne organismar med omsyn til fellestrekk og variasjon
- utforske samanhengar mellom anatomi og fysiologi og gjere greie for prinsippa for livsprosessane i organismar
- gjere greie for korleis utvalde reguleringsmekanismar styrer homeostase hos mennesket, og undersøkje korleis livsstil kan påverke disse mekanismane
- Spytt spalter stivelse
- Spyttkonsentrasjon og nedbryting av stivelse
- Nedbryting av protein med pepsin - inkludert en utforskende variant
- Nedbryting av fett med lipase
- Nedbryting av fett med lipase - utforskende
- utforske samanhengar mellom cellestrukturar og -funksjonar og gjere greie for korleis cellulære membranar dannar grunnlag for kommunikasjon mellom celler
- Mikroskopering av hudceller fra munnen
- Mikroskopering av røde blodceller
- Mikroskopering av hvite blodceller
- Mikroskopering av løkceller og osmose
- Mikroskopering av planteceller – Fagermose
- Osmose i potetsylinder - inkludert en utforskende variant
- Osmose i potetskrell - inkludert en utforskende variant
- Diffusjon i agar
Kompetansemål etter biologi 2
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- utforske ei biologisk problemstilling, analysere innsamla data, argumentere for val av metodar og drøfte resultat og funn
- utforske og dokumentere artsmangfald gjennom feltarbeid, drøfte resultat og funn og vurdere korleis artane er tilpassa økosystemet dei lever i
- utforske faktorar som regulerer vekst i og storleiken på populasjonar, og drøfte interessekonfliktar rundt forvaltning av populasjonar
- Fangst gjenfangst - inkludert en utforskende variant
- Faktorer som påvirker spiringsevnen hos frø
- Faktorer som påvirker spiringsevnen hos frø - utforskende
- utforske korleis enzym fungerer, og gjere greie for den rolla enzym speler i metabolske prosessar
- Enzymkonsentrasjon og reaksjonshastighet - Katalase - inkludert en utforskende variant
- Spytt spalter stivelse
- Spyttkonsentrasjon og nedbryting av stivelse
- Nedbryting av protein med pepsin - inkludert en utforskende variant
- Nedbryting av fett med lipase
- Nedbryting av fett med lipase - utforskende
- gjere greie for energistraum og sentrale stoffkrinsløp
- drøfte korleis menneskeleg aktivitet påverkar krinsløpa, og utforske tiltak for å vareta dei
- samanlikne korleis energi blir omdanna gjennom fotosyntesen og celleandinga, og vurdere kva påverknad ulike faktorar har på energiomsetning
- Fotosyntese vannplanter - inkludert en utforskende variant
- Fotosyntese spinat
- Fotosyntese spinat - utforskende
- Fotosyntese og vannets surhet - utforskende
- Anaerob celleånding hos gjær - optimal sukkerkonsentrasjon
- Anaerob celleånding tørrgjær og gjær for søte deiger
- Celleånding i gjær - utforskende
- Fotosyntese og celleånding
- gjere greie for genetisk kode og regulering av genuttrykk, og beskrive korleis genteknologi kan brukast for å styre og endre genuttrykk
- gjere greie for korleis eigenskapar blir arva, og utforske årsaker til genotypisk og fenotypisk variasjon i populasjonar
- utforske korleis evolusjonære prosessar påverkar genlageret til populasjonar, og samanlikne ulike mekanismar for artsdanning
- vurdere kommersiell bruk av genteknologi i medisin og matproduksjon, og drøfte etiske problemstillingar ved bruk av slik teknologi